KRKA Ultra Challenge är ett lopp som arrangeras i Kroatien. Datum för loppet är 7 oktober. 20% av alla intäkter från loppet går till forskningen för diabetes. Målet är att samla in 100.000 kronor.
Banan går i KRKA nationalpark som ligger i området Šibenik-Knin i Kroatien.
Loppet, Krka Ultra Challange, marknadsför sig som ett Ultralopp med distanserna 80km, 50km, 10km individuellt + 50km stafett (lag med 2-4 personer som delar på 4 sträckor).
Vilka är ni?
Jag heter Micke Hasselrot och har precis gått ”all-in” på att starta mitt eget löplopp i Kroatien – KRKA Ultra Challenge – ett välgörenhetsinitiativ som arrangeras 7 oktober med huvudsyfte att samla in pengar i kampen mot diabetes!
Jag har de senaste 5 åren jobbat på Nike, där jag framför allt jobbat som Key Account Manager på Nike Running. Jag är också en inbiten löpare som älskar att springa lopp på alla möjliga distanser och platser. Har de senaste åren börjat upptäcka Ultra på riktigt, men har också sprungit bl a NYC Marathon, Chicago Marathon, Berlin Marathon (har således gjort hälften av World Marathon Majors) etc.
Min kompanjon är Vladimir Colovic, kroat boendes i Stockholm, som kommer från orten där loppet går, Skradin.
Varför gör ni detta?
För 2 år sedan fick min kompanjon Vladimir veta att han lider av diabetes. Fram tills dess hade han (även om han har det i familjen) inte närmare reflekterat om sjukdomen och dess komplikationer utan mer tänkt att det är något som drabbar andra, inte honom.
Hur kommer man dit?
Man flyger till antingen Split eller Zadar (ca 7 mil från båda flygplatserna till Skradin, där loppet går), och det finns faktiskt möjlighet att flyga ToR Skavsta-Zadar för under 1000-lappen.
Ni samlar in pengar till diabetes, vad är målet med insamlingen?
Vi har en transparent målsättning att samla in >100.000 SEK år 1, samt nå > 200-250 deltagare år 1, vilket givet dags dato blir svårt att nå, men vi jobbar hela tiden med att få ut budskapet om vårt initiativ genom sociala medier inkl. flertalet diabetesforum och löparsidor, och t ex vårt Facebook-event nu har en räckvidd på + 31K personer.
Överskottet skall dels gå till ett familjekollo/sport camp (i Kroatien) för svenska familjer med barn som lider av Typ1-diabetes, och dels till Barndiabetesfonden som glädjande nog är förmånstagare till del av överskottet.
Hur marknadsför ni er?
Vi lanserade loppet i februari och marknadsför KRKA Ultra Challenge dels via ambassadörer, löparklubbar, sociala medier, mässor, via gerillamarknadsföring mm. Vi har skrivit avtal med staden Skradin på köra loppet i 3 år med en förhoppning att göra detta till ett årligen återkommande event även fortsättningsvis. Visit Croatia har varit med oss sen början, då Kroatien ”boomat” som resmål de senaste åren.
YouTube